CostaRica-2011.reismee.nl

San Gerardo de dota

Dit gehucht ligt ook weer ver van de bewoonde wereld, al blijkt het een mooi onderkomen te zijn. Voordat we hier aankomen moeten we een rit door de bergen maken. Met het onderhoud van de weg nemen ze het niet zo nauw, soms is de weg weg!.

Hoe verder we de bergen inrijden hoe bewolkter het wordt en ja, dan volgt er regen. We gaan over een col van 3400 meter en dalen dan weer af naar 2200 meter. Daar is het een stuk frisser (kouder) dan dat we tot nu toe gewend zijn. Voor het eerst komen de warmere kleren uit de koffer.
Bij het complex is ook een spa en we besluiten om ons maar een lekker te laten verwennen als het weer regent. We gaan ervan uit dat dat de volgende dag niet anders zal zijn en boeken alvast daarvoor. Daarna is het spullen uitpakken en drogen (ik was 's morgens in het water gevallen), want er staat een kacheltje. Bij de lodge kunnen we eten en daarna op tijd naar bed.

De volgende ochtend staan we vroeg op, zodat we zo vroeg mogelijk na het ontbijt kunnen gaan wandelen (7.00). Direct achter het complex liggen de wandelpaden en we gaan dan ook lekker wandelen. In dit mooie, rustige, gebied moet een speciaal vogeltje de quetzal zitten. Deze hebben we n iet aangetroffen, mede omdat het weer al vrij vroeg in de ochtend slecht werd.

Het laatste deel lopen we dan ook in de regen terug. Douchen en alles drogen. Na een uurtje wordt het weer droog en gaan we nog even naar de watervallen lopen. Dan gaat het opnieuw flink regenen en komen we als verzopen katten weer terug. Weer douchen en alles opnieuw laten drogen bij het kacheltje. Inmiddels is het ook weer tijd voor onze afspraak in de spa waar we een massage krijgen en dan ook in de sauna, hamman en jacuzzi mogen. Lekker relaxed!. Weer douchen. We gaan eten, alwaar ze een buffet hebben (het is weekend en daardoor drukker). Na het eten bekijken we wat we de volgende dag willen gaan doen (weer vroeg opstaan) en gaan de teksten en foto's voor de site alvast klaar maken.

Turrialba

We vertrekken zo vroeg mogelijk en rijden door het dal weer langzaam omhoog. We gaan eerst naar de Irazu vulkaan, hoe eerder je er bent hoe meer kans je hebt dat deze nog niet in de wolken zit. Als wij aankomen is het al wel bewolkt maar de kraters kunnen we nog goed zien.

Als we weggaan zit het helemaal potdicht. We maken dan een autotochtje door de orosi-vallei, waar veel koffie wordt geteeld en waar een stuwmeer ligt. Daarna gaan we al door naar de lodge. We komen daar tijdig aan en luieren wat. Het dagelijkse regenmoment is ook hier weer aangebroken.