CostaRica-2011.reismee.nl

Corcovado, en alles wat vliegt

Lekker rustig aan opgestaan en alles weer goed ingepakt. Vandaag gaan we met de boot voor een paar dagen naar een lodge in ver-wegie-stan. Het is maar een klein uurtje rijden naar het einde van de wereld; de boot blijkt pas om 11.30 uur te gaan. We zijn ruim op tijd en wachten en wachten en zien wat er gebeurd. Er wordt van alles op dat bootje geladen, zowel mensen als goederen. Als de boot geheel bepakt en bezakt vertrekt gaan we de rivier af en daarna nog een flink stuk over zee. Regelmatig vliegen we over de golven en komen dan weer met een klap neer. En ja, natuurlijk, ik (ML) vlieg door de boot. Onderweg zetten we mensen en goederen af; soms gewoon midden op het water op een ander bootje, soms aan land gewoon nog een stukje in zee en dan naar het strand lopen. Zo ook bij ons. Eerst de wandelschoenen uit (want die moeten droog blijven), dan uitstappen en naar het strand lopen.

Daar staan al mensen klaar die al onze spullen mee sjouwen. We hadden nog gevraagd of het niet beter was om maar voor een paar dagen spullen mee te nemen, maar alles kon mee. Nou dat hebben we dan ook gedaan en dat mannetje maar sjouwen. Zullen toch eens door gaan geven dat beperkte bagage beter is (en neem zelf ook snacks en drank mee zal later blijken). Na een flinke klim komen we bij de lodge. Ziet er leuk maar enigszins primitiever uit. Ramen zijn er niet, alleen tralies en gaas (apen moeten buiten blijven), om zo veel mogelijk van het buitengevoel mee te krijgen.

's middags maken we nog een wandeling met een gids door het gebied en dan wachten op het licht, de warme douche en het diner. Als het al lang donker is, we hebben de zaklampen aangedaan, komt eindelijk de generator op gang en is er licht. Die warme douche komt er niet; wel een koude met een klein straaltje water en daarna diner. Inmiddels hadden we gelukkig doorgegeven dat we geen vis lusten, want dat is toch wat ze hier wel het meeste hebben. Daarna op tijd naar bed want de volgende ochtend moeten we al om 5.00 uur op en de generator stopt er ook om 10 uur mee. Het slapen valt niet mee, vanwege de herrie van de zee die op de kust slaat. Een paar oordoppen doet wonderen!.

We staan op, krijgen ontbijt en lopen naar de boot. Het advies was sandalen, wandelschoenen en regenkleding mee. Dat van die schoenen (met sandalen in/uit stappen) begrepen we inmiddels al wel. Van de regenkleding heel snel want het begon steeds harder te regenen. Op de boot, met nog een paar anderen, werden we dan ook weer goed nat. Aangekomen in het NP Corcovado werd het droger en we hebben de tocht redelijk droog gemaakt. Tijdens de lunch regende het weer en daarna was het weer droog tijdens het 2de deel van de tocht. We hebben wat beesten gezien en de gids gaf ook veel uitleg over het woud, de verschillende bomen enz. Al met al weer een leuke geslaagde tour. Daarna proberen met de boot weer terug te komen. Door de golven en de stroming wilde dat maar niet lukken en konden we weer uitstappen, zodat de boot naar een deel kon gaan waar deze wel weg kon komen. Daarna terug naar de lodge. Daar hebben we de middag rond gehangen en vooral nog foto's gemaakt. De jongen van de lodge kwam ons een verse kokosnoot brengen; eerst het sap opgedronken en daarna heeft hij de noot gekraakt en hebben we de zachte kokos opgegeten.

De volgende ochtend hadden we een snorkeltour. Met de boot weer op pad (hoe anders) naar het eiland. Onderweg kwamen we nog walvissen tegen. Daarna hebben we een uur gesnorkeld en heel veel vissen en koraal gezien. Na een lekkere lunch gingen we op een andere plek snorkelen en hebben daar ook een paar haaien gezien. Op de terugweg met de boot kwamen we dolfijnen tegen die even rond de boot hebben gehangen en door de lucht zijn gevolgen en daarna zijn doorgegaan.

Bij de lodge hebben we ons even koud gedouched (er was gelukkig wel koud water) en zijn daarna nog even gaan wandelen. We zijn naar de strand gelopen en zagen daar een groep apen in de bomen en op het strand zitten. Daar hebben we naar zitten kijken en foto's gemaakt. Toen de apen doorgetrokken waren zijn wij nog even doorgelopen en daarna, voor het donker terug, naar de lodge. Inmiddels was het gaan regenen en donderen, maar we zouden nog een avondtour gaan maken. Onze gids hebben we echter die avond niet meer gezien en zo zijn we maar op tijd naar bed gegaan.

De ochtend van het vertrek moeten we weer op tijd op (5.45) om tijdig bij de boot te zijn. Wij vinden dat we tijd zat hebben (1,5 uur) en doen op ons gemak. Als we eindelijk, tijdig, weer op de plek zijn waar de boot zal komen, moeten we nog even wachten. Dan komt de boot, maar een ander klein bootje komt ons oppikken. De plek waar de boot moet komen is vrij krap en door de hoge golven en de wind kan de boot makkelijk tegen de rotsen slaan. We hijsen de koffers in de boot en op dat moment komt er een grote golf. Gevolg: Monique ligt in het water, met camera en telefoon. Deze hebben het begeven. Ik klim nat aan boord en een eindje verder op moeten ook wij op zee overstappen op de 'echte' boot. Reddingsvesten moeten nu aan, op de heenweg was dat niet. Daarna zijn we veilig weer op de bewoonde wereld aangekomen.

Harco van Hees

Het is weer een heel leuke vakantie en prachtig dat we dit zo mee kunnen beleven. Een mooi land en prachtige natuur dus weer een prima keuze gemaakt. Hopelijk nog wat droge dagen want waarom er zo vaak gedouchet moet worden met al die regenbuien en waterduiken snap ik niet helemaal ;-)