CostaRica-2011.reismee.nl

Monteverde, nevel in welke vorm dan ook

Als we wakker worden regent het. We doen op ons gemakkie en na een half uurtje gaat de zon weer schijnen. We rijden langs het Arenal-meer richting Monteverde, ook wel “ het regenwoud in de nevel ”. Het landschap veranderd, alsof we in de Alpen zijn aangekomen. Na een hobbelige weg van ca 40 km komen we aan het einde van de ochtend al aan. Het is flink zoeken naar het hotel omdat deze inmiddels een andere naam heeft gekregen.

's Middags bezoeken we de lokale kaasfabriek. De lokale boeren, met de melkwagen of te paard, komen daar hun melk brengen. Het is in onze begrippen maar een heel klein fabriekje, maar voor Costa Ricaanse begrippen een redelijk grote fabriek. Hier wordt de “echte” edammer gemaakt!!

's Avonds gaan we in het dorp eten. Onderweg begint al te regenen, wat al snel overgaat in een stevige tropische onweersbui. We komen nog net niet kletsnat aan. Het onweert flink; gevolg: disco in town; stroom aan, stroom uit als een stoplicht. Het grootste deel van de maaltijd eten we dan ook in het donker op (weer eens iets anders), totdat toch maar de noodaggregaat aangezet wordt.

In het donker, als het minder regent, gaan we ons hotel weer zoeken. De ingang van de accommodatie weten we te bereiken doordat er af en toe een auto met licht langs komt, maar de receptie niet. Veel te donker. Gelukkig staat er iemand met een zaklamp te schijnen, zodat we het alsnog vinden en dan worden we naar onze “cabine” gebracht. Maar snel de zaklamp weer zoeken.

De volgende ochtend gaan we wandelen in het NP Monteverde. We kopen kaartjes en krijgen een plattegrond mee. Er wordt een suggestie voor een dagwandeling gedaan en wij gaan op pad. Omdat het zo vochtig is lijkt het alsof het regent, maar het zijn de druppeltjes die van de bladeren vallen. Alles is in nevel gehuld. We lopen een ronde, lunchen en lopen nog een andere ronde. Dan is het wel genoeg, hebben wat dieren en vogels gezien, waaronder 2 krabben (boven de 1000 meter) !!.

Naast het NP is een kolibrie-tuin. Zoveel kolibries vliegen af en aan, ze zoeven om je oren. Het valt niet mee om daar foto's van te maken, maar toch zijn er wel een aantal gelukt.

' s Avonds gaan we weer in het plaatsje eten, daar waar ze al kaarsen op tafel hebben staan. Als we weer terug zijn bij de accommodatie gaat het weer regenen, de zaklampen in de aanslag.

Claire

Ohwjaaa....dat was ik vergeten te zeggen. Een sport BH mee te nemen voor het stukje naar Monteverde ;-).
Zo leuk om jullie verhalen te lezen.
Geniet er nog van.

monique en frans

viel best mee, heeft misschien iets met je rijgedrag te maken ::).
40 km heen hobbelen en dan ook weer 40 km terug.

we hebben ze al erger meegemaakt