CostaRica-2011.reismee.nl

Sarapiqui, en het licht

Na een reis van een paar uur met boot en bus wordt het tijd om afscheid te nemen van Andy, de gids. Wij krijgen onze auto en gaan verder zelf op pad. Nog even snel al onze foto's aan Andy gegeven zodat hij de foto's van vogels er zelf uit kan halen.
Bij het wisselpunt is ook een vlindertuin waar we gaan kijken. Het valt niet mee om ze op de foto te krijgen. Daarna rijden we door naar Sarapiqui en het hotel. We willen nog een wandelingetje maken en lappen alles wat Andy ons verteld heeft aan ons laars, we hebben geen hoge schoenen aan, geen anti-muggen spul bij ons enz. Echter de wandeling stelt niets voor en is ook saai. We zijn dan ook snel weer terug en gaan de foto's voor de site uitzoeken.
In het dorpje gaan we eten. Het is al donker buiten en om de een of andere reden nemen we de zaklamp mee. Op straat is er geen verlichting, maar wel een hoop fietsers, ook zonder licht. Opletten dus. Daarna gaan we in de bar van de lodge nog even internetten.
We gaan op tijd terug naar onze 'cabine'. Dan opeens is het pikke donker; de zaklamp komt nu goed van pas. Op naar de receptie om te vragen om alles weer aan te zetten, maar onderweg is het wel heel donker. Zo ook het hoofdgebouw, er brandt inmiddels 1 kaarsje. Uiteindelijk vinden ze in de keuken nog wat kaarsen en gepaard met een brandende kaars en lucifers weer terug naar onze cabine. Het gehele dorp blijkt in het donker te zitten, komt wel vaker voor... Met kaars en zaklamp gaan we nog douchen en dan maar slapen. Na een half uurtje is er weer licht.

De volgende ochtend willen we gaan wandelen in het Rara Avis een reservaat. Dat blijkt niet mogelijk te zijn, dan op naar de volgende. Daar moeten we 60$ betalen om te mogen wandelen !!. Dat wordt hem dus ook niet. We rijden door en stoppen even bij het reservaat waar we de volgende dag de frog-tocht willen doen, die we via het hotel hebben laten reserveren. Het blijkt dat de frog-tocht niet iedere dag is en dan ook nog alleen voor gasten van hun park. Het park Tirimbina heeft ook een cacao-tour die ook leuk lijkt (en we al over gelezen hadden). Daarbij mogen we dan nu al vrij wandelen in het reservaat. Dat gaan we dan doen, maken een leuke tocht en komen nog de nodige vogels en beesten tegen. De cacao-tour is erg leerzaam, ze doorlopen het gehele proces van het winnen t/m het produceren ervan en daarbij kun je in alle stadia de cacao proeven. We lopen nog een klein rondje en dan is de daglicht alweer voorbij.