CostaRica-2011.reismee.nl

Tortuguera, op naar de Turtles

Het is onrustig en gehorig in het hotel, waardoor we slecht geslapen hebben. Om 6.00 (6.20 was de afspraak) worden we al op gehaald voor een trip naar nationaal park Tortuguera. Meestal zijn de Costa Ricanen te laat, maar nu extreem vroeg. We eten snel wat en gaan dan op pad. Het blijkt dat wij de enige 2 gasten op de trip zijn, de gids heeft zijn 5-jarig zoontje meegenomen. Onderweg zien we veel vulkanen, waarvan de Poas vulkaan die nacht is gaan roken. Ook anderen laten een rookpluim zien. Het landschap is mooi en groen. Onderweg het ontbijt en dan over een hobbelige weg naar de boot. Onderweg stoppen we nog om een bananenplantage te bekijken en spotten we (voor ons) wat bijzondere dieren.

We gaan met een andere groep in de boot naar de lodge. Dit is een lodge in een afgelegen gebied waar je alleen met de boot en een trip van ca 2 uur kunt komen. Op deze locatie zou je schildpadden moeten kunnen gaan zien. Dat zullen we de volgende dag pas gaan doen.
Onderweg bezoeken we nog het dorp Tortuguera en maken bij de lodge samen met de gids (en kid) nog een kleine avondwandeling waarbij we een luiaard en een troep apen tegenkomen. 's Avonds weer op tijd naar bed want de volgende dag staat de eerste activiteit al om 5.15 gepland. Vakantie..., hoezo bijkomen en bijslapen!

De volgende ochtend vroeg, nog voor het ontbijt, gaan we met de boot op pad. We komen een grote diversieit aan beesten tegen; leguanen, kaaiman, vleermuizen, otters en al een zoetwaterschildpad (blijkt later maar een kleintje te zijn) en vooral een grote hoeveelheid vogels. Onze gids is expert in vogelgeluiden en roept de vogels dan ook met hun eigen geluid. Na een mooie trip is het tijd voor ontbijt. Daarna hebben we een excursie gepland om met de kano's door het gebied te gaan. Gids met kid en wij gaan op pad en dan voel je de rust zo alleen in de natuur. We zien nog wat dingen, maar vooral de natuur maakt indruk. 's Middag hebben we niets gepland en gaan de foto's eens bijwerken en al uitzoeken, Daarna gaan we zelf de avondwandeling nog een keer doen en komen heel veel apen tegen.

's Avond hebben we dan de turtle-tocht. Met een veel te wilde watertaxi komen we aan in het gebied. De rangers hebben dan al de schildpadden gespot en je wordt daar met een gids naar toe gebracht. We zien een enorme (ca 1,20 meter) schildpad die heel veel eieren (lijken net ping-pong ballen) aan het leggen is. Dan wordt het wachten, totdat zij het nest geheel heeft bedekt en weer teruggaat naar de zee. Op het strand zien we nog een schildpad lopen, die blijkbaar een eindje verder bezig was. De schildpad is met het hele proces ca 2 uur bezig, vanuit zee komen tot er weer in gaan. Het was een enorme ervaring om dit te kunnen zien.
De volgende dag zullen we de lodge weer verlaten en naar ons volgende adres gaan.

Sandra, Anouk en Nynke

We zitten hier achter ons burootje naar jouw prachtige foto's te kijken. Dan hebben we hier toch echt hele andere apen en gifkikkers...
Ziet er geweldig uit. Geniet er van en niet elke dag om 05.00 uur opstaan hoor!
Groetjes.